Pages

::Pembaca Setia::

Discover what healthy living is all about :)

Jumaat, 23 Mei 2014

Dos vitamin C yang terlalu tinggi boleh membahayakan kesihatan?

Menurut The Merck Manuals Online Medical Library, dos selamat untuk pengambilan vitamin C ialah 2000 mg sehari namun ia bergantung mengikut keperluan badan seseorang.


Dan selalunya jumlah yang lebih dari itu akan menyebabkan cirit-birit ataupun muntah-muntah.

Tetapi ada juga yang mengatakan bahawa efek "overdose" berupa cirit-birit dan muntah-muntah ini hanya berlaku bila pengambilan adalah melebihi 5000~10,000 mg sehari.

Linus Pauling Institutes juga memberitahu bahawa pengambilan vitamin C yang terlalu tinggi boleh meningkatkan risiko terbentuknya batu karang terutamanya bagi mereka yang pernah mengalami "oxalate kidney stone".

Contoh batu karang dalam ginjal dan pundi kencing

Vitamin C yang terlalu tinggi juga dikatakan boleh membuatkan terlalu banyak Zat Besi diserap, dan berbahaya bagi mereka yang pernah terdedah kepada risiko hemochromatosis sebelum ini.

Hemochromasis penyakit akibat lebihan iron yang terbentuk dalam badan dan menyebabkan badan bertoksik

#Sumber : LiveStrong.Com, UsingVitaminsWisely.Com

***********************************
Fuhh....bahaya jugak yer kalau terlebih vitamin C ni...sebab tu la jangan la bangga sangat kalau Vitamin C yang anda sedang makan sekarang ni mengandungi 1000mg satu tablet...siap makan dua biji atau lebih lagi sebab nak cantik.....

Sebab tu la saya pilih Vitamin C Sustain Released Shaklee. :)
Dosnya memang sangat ideal...satu tablet 500mg sahaja. Sehari saya makan sebiji je...tu pun dah nampak kesan...alhamdulillah... :)



Thank you Shaklee~



Your Best Shaklee ID,
Atikah Jamaludin
017-9013862

Tiada ulasan: